søndag den 24. april 2011

Felt arbejde. Den grå vulkan.

Felt arbejde. Uge 17. Kl 9.30 i Langå.

Forhindringsbane er en fysisk aktivitet (Grund leg)
Aktivitet: Forhindringsbane for de 3-6 årige.
Rum: Gymnastiksal
Materialer/Redskaber.
Stor blå måtte, 2 bænke, 1 plint, Rullemåtte, Ærte poser, 5 hula hop ringe, Tæppe-måtter
7 stole, 1 reb.
Sådan laves banen:
Stil alle stole i den ene ende af salen. De skal stå forskelligt. (Det er her skoven bliver til.)
I midten af skoven stille du rulle måtten på højkant. Lav en spiral hvor børnene kan gå ind i. I midten
Plinten stilles i forlængelse med skoven. Sæt bænke på højkant af plinten så den står skrå. Læg den store måtte foran, da børnene skal hoppe ned. ( Det store bjerg, bliver til.)
Tæppe måtterne lægger du på gulvet, med en afstand så børnene kan hoppe fra måtte til måtte. ( der er farlige krokodiller, eller ild neden under) Eller jorden er giftig . osv…
Den store blå måtte lægges hvor der er plads. Men den skal være i forlængelse med banen. Læg noget under så børnene kan trille ned af den.
Det lange reb ligges også hvor der er plads. ( her opstår den farlige blinde sti) OSV…
De 5 hula hop ringe lægges på gulvet i nærheden af skoven. Børnene hopper fra ring til ring . Ved sidste ring lægges ærte poserne. Nu skal de prøve at ramme ned i spiralen ( eller den triste vulkan)
Mens børnene bevæger sig igennem forhindrings banen læses historien op om den grå og triste vulkan.
Det er vigtigt a t alle børn når igennem hver forhindring inden der bliver læst videre. Børnene skal vente og hjælpe hinanden, igennem forhindrings banen. De voksne viser vej og hjælper og støtter igennem rejsen.

Begynd historien ved stolene.
Nu Skal i hører. Langt ude i en stor skov lå en kæmpe vulkan.( Her skal børnene bevæge sig, søgende efter den store vulkan)
Men det var ikke en helt almindelig vulkan. Nej den var trist og grå. Den længest efter besøg, da den i mange år havde stået helt alene og forladt. (Børnene begynder at gå på opdagelse på forhindrings banen.) Hjælp mig til at finde styrke og kraft, befalede den grå og triste vulkan. ( Børnene begynder at gå op af den skrå bænk, når de kommer op på toppen kigger de sig omkring, og hopper ned.) Men det var en lang og farlige rejse der mødte alle. Her var sumpede huller, hvor varmen fra vandet sprøjtede op fra alle sidder. ( Nu gælder det bare om at komme over uden at ramme det varme vand, børnene hopper fra måtte til måtte og balancer på det store reb.) Trætheden begyndte at melde sig , men ingen havde mødt noget på deres vej, som kunne give den grå og triste vulkan styrke og kraft. Men langt i det fjerne kunne man skimte en lille bakke. Måske var styrken og kraften her? ( (Børnene skal kravle op bakken og trille ned igen) Men nej her var der heller intet at finde. Pludseligt lød en høj stemme inde fra den store skov. Kom tilbage Kom tilbage! Jeg har måske noget som kan bruges! ( Alle børnene løber tilbage til skoven Ved hver stol ligger der en ærtepose.) Nej se! Hvad er det der hænger på træet? På træet hænger der gule, røde, grønne , blå Blomster. Blomster i alle regnbuens farver. ( hvert barn vælger en blomst) Skovens stemme siger! Stil jer alle nu i Hver sin ring(Hulahop ring) Jeres blomster skal i bruge til at give vulkanen styrke og kraft igen. Skynd jer, at kaste alle disse farver ned i vulkanen, så den igen bliver til en smuk og glad vulkan som atter igen kaster sin fulde varme op, med en masse styrke og kraft igen. ( Her skal børnene ramme ned i spiralen.)

Snip snap snude så er den fortælling ude. Vi ses tirsdag kl 9.30. I Langå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar